liekeenbas.reismee.nl

Iguazu Brazilie en Argentinie

Na een busrit van 18 uur zijn we dinsdag aangekomen in het noorden van Afgentinie in Iguazu. De busrit viel ons reuze mee. Sommige van ons kunnen zich vast nog een busrit van 24 uur herinneren naar een badplaats in Spanje, warm, geen eten en drinken, en niet fatsoenlijk kunnen slapen. Ik kan je vertellen dat dit een busrit was dat beter was dan een gemiddelde reis in een vliegtuig. Je betaald iets meer dan honderd euro p.p. voor een reis van Buenos Aires naar Iguazu maar daarvoor krijg je wel... drie maaltijden, vier films, ook als zijn ze spaans nagesproken maar toch, en krijg je zelf champagne of een andere sterke drank! Nou we voelden ons gelijk helemaal thuis in de bus. Slapen ging ook prima omdat je bijna helemaal kunt liggen.

Naar Iguazu gaan heeft eigenlijk maar één reden en dat zijn de wereldberoemde Iguazu watervallen op de grens met Brazilie en Argentinie. We zijn naar beide kanten geweest van de watervallen alleen ging de Afgentijnse kant wel iets makkelijker. Wij zijn gewend als we bijvoorbeeld naar Belgie gaan dat we zomaar de grens over kunnen, maar dat is hier niet het geval. Je gaat in een lange rij staan met auto´s bij de grens van Argentinie en dan wordt je paspoort gecontroleerd. Nadat we verder konden rijden gebeurde dit ook aan de Braziliaanse grens. Gek idee, ben je voor een paar uur in Brazilie krijg je gelijk een stempel in je paspoort. Al het gedoe was het meer dan waard. Zoals jullie op de foto´s kunnen zien was het echt één van de mooiste dingen die we ooit hadden gezien. De watervallen zijn heel erg groot en je kunt er, via een wandeling, heel dichtbij komen. Een regenjas was dus echt nodig want we waren echt heel erg nat geworden. Het gaf niks omdat het gisteren ongeveer 29 graden was. We zijn twee dagen naar de watervallen geweest en we moeten eerlijk toegeven dat de Argentijnse kant het meest indrukwekkend was.

Ons hostel in Puerto de Iguazu is erg fijn. Er is een zwembad en de mensen die hier werken zijn erg aardig. We zitten echt in het centrum dus we hoeven niet ver te lopen om ergens te gaan eten. Bij ons om de hoek bakt een vrouw op straat Goddelijke hamburgers voor nog geen 3 a 4 euro. Maar voor de rest eten we best gezond hoor. Je kan hier ook heel goed vegetarisch eten maar een bife de lomo gaat er ook heel goed in. Bife de lomo is DE Argentijnse specialiteit. Het is hele malse biefstuk die smaak naar mals draadjesvlees. Alleen patat bakken kunnen ze hier niet, jammer voor mij aangezien ik erg gek ben op patat.

Wel leuk om misschien te weten is dat ze hier in Argentinie dingen anders doen dan wij, lijkt logisch maar niet altijd handiger... Kinderen zitten nooit in een wagen, die draag je gewoon de hele tijd, lekker makkelijk zonder draagzak... Als je een vliegticket wilt boeken via een Argentijnse maatschappij kan je niet online betalen, dan moet je naar een kantoor van de maatschappij om dit te betalen. Dit ligt vaak ver weg en niet op de route. Expedia is dan een betere oplossing voor het boeken van vliegtickets. Spaans spreken is erg handig aangezien bijna niemand engels spreek. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er niks van bak maar Bas lukt het al aardig.

Zondag gaan we met de Bus terug naar Buenos Aires om maandag te vliegen naar El Calafate in het zuiden van Argentinie. Daar zal het erg koud worden dus de bergschoenen kunnen ook uit onze tas gehaald worden.

Liefs Lieke en Bas

Er staan trouwens een aantal nieuwe foto´s in de map Buenos Aires.

Fran

Wat heerlijk om jullie verhaal weer te lezen!
Wat maken jullie toch een hoop bijzondere dingen mee!
Echt super gaaf! Geniet van al dit moois lieverds!
Liefs van ons!

Ha jongens, die watervallen zijn fantastisch! Je wordt er wel zeiknat van idd. Mooi om te zien dat jullie genieten! Ik wens je veel succes Liek met je 'manolo's' in het zuiden...

Bas ik maak de 100 euro snel over. Kun je weer een lekker Lomotje eten daar! :-) Moet even wachten op mijn salaris.

Grt Hans en Maart

Claire

Klinkt geweldig! Ben helemaal jaloers op jullie! Geniet ervan! X Claire en Maarten

Jan

Het drielandenpunt bij Vaals heeft ook wel wat en de waterval bij Loenen is eveneens heel mooi.

Robert

Hee, ziet er heel cool uit! (Jennifer: ieeeww het water is wel een beetje bruin) Goed om te horen dat de busreis oke was. Ik maakte me daar een beetje zorgen om vanwege Lieke's eerdere ervaringen. Geniet ervan en ik kijk uit naar de volgende update!

Jennifer

Nou ja zeg, je kan hier niets zeggen zonder dat het gepubliceerd wordt :P hele leuke foto's hoor :)
Pas op met de hamburgers, en success met de berg schoenen!! xx

Pieter en Joke

Hoi Lieke en Bas,

Ziet er allemaal geweldig uit en zo te horen hebben jullie het prima naar jullie zin. Het is leuk om jullie verhalen te lezen zodat je een goed beeld krijgt van jullie belevenissen.
Veel plezier en blijven schrijven dus.
Liefs,
Pieter en Joke

Malou

Hey schatties,

Leuk stukje tekst moest wel aan jullie denken hoor toen ik net onder de douche stond. Whaha, zelfde gevoel misschien maar wel ander beeld zo tegenover de wasmachine..

Love! xx

Loes

Ha lieve kinderen,
Wat een prachtige plek, wil ik ook zo graag heen. Ik print jullie verhalen en neem ze mee naar tante Roos. Dan horen jullie volgende keer ook haar commentaar. Ik ben heel benieuwd naar Calafate dat moet ook zo geweldig zijn. Lieke kleedt je warm aan want het ziet er koud uit daar. Wij genieten nu van wat nazomer weer. Helaas was ABB niet bij machte om te winnen: VOC-ABB 3-1. En de Linda van oktober ligt al thuis! Liefs Loes.

Dilys

Wat klinkt het weer heerlijk allemaal! En die watervallen wat geweldig! Mijn ticket is geboekt, ik zie jullie over 3 maanden xx

marjan

heerlijk om even mee te lev/zen! en wat een geweldige foto's!
wat een luxe bus, dat is idd wel anders dan naar malgrat...maar ja, verschil moet er zijn....
daaag xx