liekeenbas.reismee.nl

Singapore & Maleisie

Meteen als we het metrostation uitlopen, komt de kenmerkende zoete geur van eten en wierook (oke, en een beetje uitlaatgassen) je tegemoet: we zijn in Zuidoost-Azie, in Singapore. We slapen in het hectische Little India en eten daar 's avonds meteen curry tussen de locals waarvan de vlammen uit mijn oren sloegen - dat is weer even wennen na pasta met barbecuesaus en noodles uit de waterkoker in Australie! Omdat we ook weer uit Azie vertrekken vanaf Singapore bleven we hier maar kort, maar we hebben toch vast een rondje door de stad gemaakt.

De volgende plaats was Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisie. Het is een verademing dat alles hier zo goedkoop is, dus in ons enthousiasme checkten we meteen in in een veel te luxe hotel (de manager kwam meteen naar ons toe om te zien wat die twee zwervers met die backpacks in zijn hotel kwamen doen), maar het is nog steeds goedkoper dan een tweepersoonskamer met gedeelde badkamer in een hostel in Australie. Tegenover het hotel is een kolossale shopping mall. Kolossaal betekent hier 10(!) verdiepingen met winkels. Ergens op de vijfde verdieping was een speelplaats voor kinderen, uitgerust met een achtbaan die niet onderdoet voor de Python in de Efteling. De besparingen laten in Azie dus nog even op zich wachten. Tussen de malls door bezochten we in KL (zoals dat hier heet) Chinatown en de indrukwekkende Petronas Twin Towers.

Na een paar dagen in het klamme weer van Singapore en Kuala Lumpur reden we met de bus naar de Cameron Highlands, waar het een stuk koeler is, maar tijdens ons bezoek helaas ook een stuk regenachtiger (hier wordt je dus niet nat van het zweet maar van de regen). Naast wat wandelingen in de jungle deden we hier een tour langs tal van - soms enigszins vage - attracties. We bezochten een rozentuin waar de sla en peterselie gewoon tussen de bloemen stond en een vlindertuin. Dit laatste was verrassend leuk, ze hadden er behalve vlinders ook tal van spinnen, slangen en vage insecten, zoals eentje die nauwelijks van een boomblad te onderscheiden was en een ernome tor met drie horens. Verder zijn we langs een aarbeienkwekerij gekomen en zijn we naar de theeplantages gegaan. Dit was wel de highlight van de highlands: het zijn enorme velden op soms steile hellingen waar flarden wolken overeen hangen. Er hangt een dikke Earl Grey lucht waarin de werkers met een heggeschaar de velden ingaan om de thee te plukken. Op een terras langs de velden hebben we meteen wat verse thee geproefd.

Na een weekje Maleisie zit onze reis er na zes maanden bijna op. Om nog even extra van onze laatste dagen te genieten, trokken we naar Pulau Pangkor, een klein eilandje voor de westkust van Maleisie. Hier hebben we onszelf een resort cadeau gedaan om hele dagen aan het zwembad en strand te relaxen - voordat we weer terug de maatschappij in moeten. Voordat we vrijdag 9 maart vanaf Singapore terug vliegen zullen we voor de laatste keer iets op onze reisblog schrijven.

We kijken er erg naar uit jullie gauw weer te zien!

Veel Liefs van Lieke en Bas

christa rob

heerlijk jullie reisberichten te lezen.
heerlijk jullie straks weer te omhelzen en jullie prachtige verhalen aan te horen ipv tge lezen. Wij kijken naar jullie uit. Lieve Groet Rob Christa en alle GROTE en kleine kids

Simone

Wow, alweer jullie laatste reisverhaal! Lijkt mij ook weer heel gek om weer richting Nederland te gaan zeg...! Hele fijne reis en geniet nog even!
Liefs X Simone en Cisca