liekeenbas.reismee.nl

Australie - Whitsundays & Fraser Island

In ruim vijf maanden online hostels, bussen en vluchten boeken kan er wel eens wat misgaan. Zo ben je het ene moment heel blij dat je een goedkoop ticketnaar Airlie Beach(Whitsunday Islands) hebt gescoord en trek je het volgende moment de haren uit je hoofd omdat je erachter komt dat je Sydney in plaats van Melbourne als vertrekplaats hebt gekozen (ah, daarom was het dus zo goedkoop). Gelukkig konden we de vlucht nog omboeken en kwamen we met 100 euro extra kosten nog goed weg.

In Airlie Beach was het tropisch warm, een groot verschil met het droge Melbourne. We wilden meteen de zee induiken, maar dat is hier nog niet zo eenvoudig. Niemand ligt in Airlie Beach namelijk op de beach, omdat er levensgevaarlijke kwallen in het water zitten. Zwemmen kan wel, maar dan moet je een stinger suit aan (dat kan varieren van een soort dunner wetsuit tot een panty voor je hele lijf). Wij kozen er daarom maar voor om in het gratis zwembad (de 'lagoon') te gaan liggen.

Airlie Beach is de plaats om naar de Whitsundays te gaan. Dit zijn een aantal eilanden, sommige met prachtige witte zandstranden,aan de rand van het Great Barrier Reef. Wij kozen voor een driedaagse zeiltocht, last minute geboekt waardoor we met 400 dollar korting meteen het fiasco van het vliegticket gecompenseerd hadden.De zeilboot was een oude raceboot en heette The Silent Night. Onze schipper (Zack) en zijn deckhand (Benny) waren goed vermaak en hadden er lol in iedere andere boot eruit te zeilen.Onze groep was een bont gezelschap van allemaal verschillende nationaliteiten. Erg leuk, totdat Zack zei dat we best onze eigen iPods konden aansluiten. Hierdoor zaten we de volgende paar uur naar traditionele Zweedse songs te luisteren (een beetje alsof wij Nick & Simon op zouden zetten, niet dat we dat op onze Ipod hebben natuurlijk ;-).

De trip was supergaaf! We hebben gesnorkeld (in onze antikwallen pakken) en daarbij veel koraal, veel gekleurde vissen en zelfs schildpadden en dolfijnen gezien. Ook zijn we naar het beroemde Whitehaven Beach gegaan dat altijd in de top drie staat van mooiste stranden van de wereld. We hebben foto's gemaakt met een onderwatercamera, maar die moeten nog ontwikkeld worden, dus die kunnen we helaas niet uploaden. Twee dagen zaten we heerlijk op het dek van onze zeilboot en Bas heeft nog geholpen met zeilen.

Zo cool onze zeiltrip naar de Whitsundays was, zo beroerd begon onze dagtrip naar Fraser Island. Fraser Island ligt voor de kust van Hervey Bay en is bekend omdat het het groostse zandeiland ter wereld is. Het was een dure tour, dus dan verwacht je natuurlijk wel wat. We gingen met een grote 4 Wheel Drive, die we ook hadden op onze Salar de Uyuni tour in Bolivia. Onze gids was Christine, een dominante huismoeder die liever achter de balie zat van het tourbedrijf. Op de ferry naar Fraser Island toe waren we al gezellig aan het kletsen met een Nederlands stel dat bij ons in de jeep zat. Eenmaal aangekomen op Fraser Island liepen we op ons gemak naar onze jeep, toen Christine tegen ons begon te gillen! Ze was boos dat we op de boot niet alvast in de jeep waren gaan zitten. De hele dag zou in de soep raken als we niet snel weg zouden rijden. Toeristen die zelf rijden kunnen namelijk vast komen te zitten op de zandweg. Alle jeeps zaten al vol, behalve die van ons, (omdat Christine onze groep was vergeten te vertellen dat we de jeep al in moesten gaan). Wij dachten dat het een grapje was, maar ze bleef stug doorgaan. De stemming zat er dus al goed in!

Omdat wemet acht manin een jeep zaten, moest er af en toe gewisseld worden van plek. Sommigen (waaronder wij) zaten al een aantal ritten opgevouwen helemaal achterin, maar de andere toeristen bleven zitten waar ze zaten, todat ik (Lieke) het helemaal beu was! Dan komt mijn Dordtse ik naar boven en dan heb ik een hele lange adem! Ik bleef net zolang buiten de jeep staan (tot ergenis van Christine) totdat de andere toeristen maar eens een paar uurtjes achterin gingen zitten.Gelukkig was het eiland prachtig en verbeterdeChrsitine's humeur en het werd nog wel een leuke dag. Maar voor 300 euro wil je nou eenmaal niet behandeld worden als een kleuter!

Omdat het internet in de hostels vaak erg traag en/of duur is, lopen we een beetje achter met onze reisverhalen. We zijn intussen in Noosa geweest en zijn nu in Byron Bay, maar daar volgende keer meer over.

Liefs van Bas en Lieke

Laurien

Haha, jullie o zo vriendelijke gids Christine heeft wel gelijk wat betreft toeristen die vast komen te zitten met hun 4WD, ik weet er alles van ;-))) (was overigens een mooi avontuur)! Maar dat ze zich nou zo moet gedragen? Inderdaad een beetje jammer van zo'n tour over zo'n fantastisch eiland!!

mirei

balen van jullie Fraser trip het is zo'n waanzinnig eiland, ik ging destijds met zo'n grote vrachtautoachtige gevaarte met zo'n 20 man. maar hoop dat de omgeving veel goed heeft gemaakt. Nu weer surfen in Byron?? Al weer op de weg terug dus zo te lezen en nog maar een weekje of 3 4 te gaan he?! jammer hoor. maar goed je hebt wel een ervaring om nooit te vergeten..... keep on travelling mates....

xenia

ohw wat klinkt dit bekend! hihi heb precies hetzelfde gedaan! alleen zat ik met duitsers in de fraser jeep en gelukkig ook twee gezellige hollandse kerels. wij mochten wel zelf rijden en er werd onderling regelmatig gewisseld van plekjes. want je zit inderdaad met zijn 8ten opgevouwen gepropt in zo'n jeep. maar neemt niet weg dat het een mega kicke ervaring was!

en you go girl! helemaal gelijk dat je buiten de jeep ben blijven staan en je plekje opeiste! inderdaad het is een hoop geld en dat niet alleen, het is jullie vakantie en daar wil je optimaal van genieten.

have fun in Byron! i love byron! is een geweldig leuk [sexy surfers ;-) ] plekkie! ;-)

Ruth

Girlpower!!;)
Dat eiland viel ons ook erg tegen na de salar de uyuni, maar hoe kan het ook anders...

Vera (ook mee in de jeep op fraser eiland: ik heb wel gerouleerd in de auto...)

Beetje late reactie (Bo en ik zijn alweer thuis...)
Er kwam echt letterlijk stoom uit christine's oren, echt niet normaal! Gefrusteerd typetje die eigenlijk beter achter haar secretaresse bureau kan blijven zitten. Achteraf eigenlijk best wel grappig toch?

Heel veel plezier nog die laatste weken!