liekeenbas.reismee.nl

Bolivia - Altiplano & Salar de Uyuni

Het wilde in Tupiza niet erg vlotten met het boeken van een tour naar de Salar de Uyuni (of beter: een vierdaagse trip door het zuidwesten van Bolivia met als eindpunt de Salar, de grootste zoutvlakte ter wereld). Er doen over de touroperators veel horrorverhalen de ronde (mensen die terwijl ze in een jeep rijden een van de wielen van die jeep voorbij zien komen), dus we waren blij toen we een goede operator gevonden hadden. Vanwege ziekte van een ander stel en gebrek aan andere reizigers ging de tour echter niet door. Bij een ander bureau kon het wel, maar werd op de ochtend van vertrek de groep veranderd, waardoor we in plaats van met een Australisch stel met twee Koreaanse jongens in een jeep zaten. Nou ja, dachten we, ze kunnen in ieder geval vast goede foto´s maken.

De tour houdt in dat je in een Jeep (of in een Toyota Land Cruiser in ons geval) met chauffeur en een kok en je bagage, benzine en eten op het dak vier dagen de Boliviaanse bergen en hoogvlakten in trekt. Er zijn geen bruggen, geen tunnels, geen vangrails en er is al helemaal geen asfalt, soms is er niet eens een weg. Het antwoord op de vraag van Lieke of er wel toiletten waren was gelukkig positief: ´Ja, overal´. Het betreft alleen baños naturales. Achter de Jeep dus (bomen zijn er op deze hoogte niet). Hoewel Lieke zich op dat moment afvroeg waar ze aan was begonnen, bleek de trip alle ongemakken dubbel en dwars waard. In het begin bestond het landschap al uit mooie bergen en canyons, maar daarna leek het op een andere planeet. Hoewel ik aardig tevreden ben over de foto´s, kan ik niet beschrijven hoe gaaf het was om vier dagen door dit landschap te ploegen (soms met maar 5 kilometer per uur een berg op, soms op volle snelheid door een woestijn met een grote stofwolk achte je aan). We zagen een eindeloze mix van gekleurde bergen, valleien en woestijnen. We hebben (rokende) vulkanen gezien, geysers op 5000 meter hoogte waar in kleurrijke putten grijze en rode modder kookte en waar het stoom uit de grond spoot. We hebben een bad genomen in de hot springs, die hier die naam waard waren (38 graden). We kwamen langs meren met blauw, wit, groen en rood water (ja, echt zo rood als baksteen), vaak vol flamengo´s. Het eindpunt is de enorme Salar, een witte vlakte bijna zo ver je kunt kijken. Hier hebben we een eiland met tien meter hoge cactussen bezocht, zoutkristallen opgegraven en natuurlijk maffe foto´s gemaakt, omdat je in deze witte woestijn bijna geen diepte ziet.

Ons bonte gezelschap bleek een succes. Onze chauffeur/gids José was erg aardig, het eten van de kokkin Lidia was top en de twee misschien een beetje wereldvreemde Koreaanse jongens (Joo Jin en Suel) waren hilarisch en buitengewoon enthousiast. Omdat José alleen Spaans sprak, fungeerde ik vaak een beetje als tolk. Joo Jin en Suel zaten tijdens de uitleg vaak heftig te knikken. Ik: We are going to the geysers´. Zij: ´Whoo geysers, whoo!´. Ik: ´You know what they are?´ Zij: ´No´.

We sliepen in eenvoudige hostels. Eenvoudig in Bolivia betekent matrassen zo krom als een banaan, geen douche, alleen electriciteit (en licht) van zeven tot negen ´s avonds en ´s nachts temperaturen dik onder nul. Voor Lieke al geen prettig vooruitzicht, maar daar kwam nog bij dat ze op 5000 meter werd getroffen door hoofdpijn als gevolg van hoogteziekte, erger dan de ergste migraine. Hoewel (zelfs) Lieke enigszins sceptisch was over de thee van cocabladeren en een lokaal plantje waar Lidia mee aan kwam zetten, deed het mengsel wonderen. Daarbij was onze laatste nacht in een lager gelegen hotel gemaakt van zout (behalve het dak, anders zou het hotel geen regenbui overleven) waar je zelfs kon douchen.

Ons vermoeden dat Joo Jin en Suel goed waren in het maken van foto´s bleek juist in de Salar. Joo Jin en Suel waren onvermoeibaar en werden slechts gestopt door een lege accu (al hadden ze ook een camera met ouderwetse rolletjes). Hoewel iedereen natuurlijk ongeveer dezelfde foto´s maakt, zaten er aardig wat gave plaatjes tussen die zelfs José en Lidia nog nooit hadden gezien. Het resultaat zal natuurlijk op deze site worden geupload zo snel als het Boliviaanse internet het toelaat. Dat wordt waarschijnlijk in La Paz, waarheen we vanavond vertrekken.

Groeten en liefs van Lieke en Bas

Reacties

Reacties

Stephane

Mooi he, daar!?!?! Echt leuk om jullie verhalen te lezen...zooooooo herkenbaar allemaal. Die hoogteziekte ook....3x raden wie daar bij ons last van had. Lekker trouwens he, die cocathee :-)))). Superveel plezier verder, blijf lekker met jullie meelezen.

xenia

hey wat leuk om jullie reisverhalen te lezen! zeker omdat mijn plannen ook behoorlijk gewijzigd zijn...Ik ga namelijk ook naar Zuid Amerika en zal dan ook het bekende gringo rondje doen!
vind het erg spannend om te lezen dat Lieke last had van hoogte ziektes en de grenzen nogal een uitdaging zijn. ik ga namelijk alleen...maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. dus hebben jullie nog tips en trics dan hoor ik het graag! heel veel plezier op jullie ontdekking!!!
gr. Xenia [van de spaanse les]

Loes

Ha globetrotters.

Lieke ik denk dat je niet snel meer iets vies zal vinden. Je went overal aan. Wel vervelend die hoogteziekte. Maar je ziet dat de locale bevolking vaak de beste middelen heeft. Bas heb jij er helemaal geen last van gehad? Ik ben echter ook wel benieuwd naar de foto's van de gekleurde meren. Jullie zijn nu waarschijnlijk in Lapaz. Rust lekker uit en ik kijk uit naar de volgende foto's. Lieve schatten veel liefs van ons.

Carmen

Och arme Lieke! Had jij er helemaal geen last van bas? Geweldig verhaal van de koreaanse jongens, ik zie ze gewoon voor me, met van die grote Hawaï blouzen, enorme telelenzen en om alles lachen natuurlijk, hahaha!

Diana van Zelm

Het is echt ongelooflijk en zeer overweldigend wat jullie allemaal meemaken. Zelfs door er alleen maar over te lezen ben ik ontzettend onder de indruk. Hoe moet het dan wel niet zijn om het echt te ervaren.
Veel dank voor al dit kleurrijks!
Ik verheug me al weer op de volgende berichten!

Bas

Wat een bezorgde reacties! Maar nee, afgezien van een beetje hoofdpijn heb ik tot nu toe weinig last van de hoogte gehad (al ben ik hier in La Paz volledig buiten adem als ik bij onze kamer op de vierde verdieping ben aangekomen ;-)

2.

Wat een topverhaal weer! Sta ik heel de dag verdomme in die bunker in delft!! Het lijkt wel een soort indiana jones reis die jullie maken! Zie ook dat vliegtuigje over se landkaart gaan... Mis jullie!!
Gelukkig geen ellende overgehouden aan die hoogteziekte. Kan erg gevaarlijk zijn. Veel plezier in la paz, schijnt leuk te zijn.

Reizen die Koreanen mee? Wisten ze wel dat ze niet in Korea waren?

Jacqueline

Lieve Lieke en Bas, wat laten jullie ons weer genieten van jullie leuke verhalen en geweldige foto's.Het plezier spat er vanaf. Het ongemak wat jullie gehad hebben zie je niet aan jullie gezichten, het maak je ook sterk. Wie had dat ooit gedacht Lieke dat jij zo'n globetrotter zou worden.Het smaak vast naar meer. Een hele dikke kus en nog veel plezier met elkaar.Hans en Jacqueline

mireille

Kijk dit klinkt als een avontuur, goed dat je zo hebt doorgezet Lieke, een beetje minder meisje meisje en gewoon een stoere chick, haha.
Enne cocabladeren, uhm... Toch aan de drugs, ik kan me voorstellen dat dat hielp, een soort morfine he, weer eens wat anders als asparine :-P
Enjoy your travels...

liefs mirei

tine en peter

lieve lieke en bas,heerlijk verhaal weer!!!en geweldige foto"s veel reis plezier! liefs t&p

Diantha & Sjors

Haha echt supergave fotos in de zoutwoestijn! tot snel! :) xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!