liekeenbas.reismee.nl

Peru - Cuzco & Machu Picchu

Sinds een week zijn we in Cuzco en het is een hele mooie stad. We verblijven hier in een heel speciaal hotel dat ons werd aangeraden door Frank en Judith. Het Niños Hotel is zestien jaar geleden opgezet door de Nederlandse Jolanda. Zij was hier in 1996 op vakantie en zag toen dat er heel veel straatkinderen rondliepen. Zij bedelden, verkochten cake of kaarten en poetsten schoenen. Jolanda had enorm met deze kinderen te doen en ze kocht veel meer spullen van deze kinderen dan dat zij en haar vriend nodig hadden. Terug in Nederland verkocht ze haar huis, zegde haar baan op, verbrak haar relatie en vertrok een half jaar na haar vakantie alleen naar Peruom deze straatkinderen helpen (haar vriend kwam anderhalf jaar later alsnog). Ze sprak geen woord Spaans, maar door veel tijd op het centrale plein te zitten kreeg ze contact met deze kinderen en besloot er twee in huis te nemen. Binnen een jaar had ze twaalf jongens in huis (mij lijkt drie al veel ;-) en verzorgde deze alsof het haar eigen kinderen waren.Twaalf kinderen vond Jolanda wel genoeg, maar er waren veel meer kinderen die hulp nodig hadden. Van scholen in de buurt hoorde ze dat veel kinderen ondervoed waren (en van de honger flauwvielen in de klas) en echte armoede ziektes bleken te hebben zoals schurft, parasieten en luizen. Daarom heeft ze een kinderrestaurant geopend waar deze kinderen kunnen eten, douchen, sporten en hulp krijgen bij hun huiswerk. Ook krijgen ze medische en tandheelkundige zorg (10 gaatjes was niet ongewoon). Om niet alleen afhankelijk te zijn van donaties zetten ze een hotel op: Het Niños Hotel (letterlijk het kinderen hotel), waarvan de kamers vernoemd zijn naar de twaalf geadopteerde jongens. Dankzij de stichting die sponsors werft en de inkomsten van het hotel zijn er nu meerdere kinderrestaurants geopend. Anno 2011 krijgen 600 kinderen in Cuzco in de leeftijd van zes tot en met twaalf jaar oud, zes keer per week, twee keer per dag een maaltijd. Voor veel van deze kinderen zijn dat hun enige maaltijden (al kijken ze toch altijd eerst op het menu wat het dessert is). Ze krijgen twee keer per week een warme douche (sommigen hadden nog nooit gedoucht en waren hier aanvankelijk bang van) en leren dat ze elke dag hun tanden moeten poetsen (veel kinderen moest dit echt geleerd worden). De kinderen kunnen punten verdienen door schone kleren te dragen, op tijd te komen en mee te doen aan activiteiten. Met 30 punten kunnen ze naar de bioscoop in het kinderrestaurant en met vijftig punten zelfs met popcorn en drinken. De kinderen vinden dat fantastisch. We hebben een rondleiding gekregen langs het project en waren zeer onder de indruk van al het werk dat ze hier doen. We konden natuurlijk niet anders dan donateur worden, want voor vijf euro per maand kan één kind al drie maanden eten. Mochten jullie hetzelfde willen doen, dan vind je alle informatie op deze site: www.stichtingninos.com

Cuzco is natuurlijk ook de plek om naar de beroemde Incastad Machu Picchu te gaan. Er zijn verschillende manieren om er te komen. De meeste mensen gaan met de trein en de bus en sommigen lopen vier dagen over het beroemde Inca Trail (heel mooi, maar heel duur en je moet het een jaar van te voren boeken). Blijkbaar maakten sommige Inca´s een omweg door de jungle naar Macchu Picchu door te mountainbiken, hiken en ziplinen, de zogenaamde Inca Jungle Trail, de route die wij kozen. We vroegen nog aan de man van het reisbureautje of het een zware trail was. ¨Nee, helemaal niet, iedereen kan het¨. Het bleek echter (voor ons) een super zware trail te zijn.De groep bestond uit de Peruaanse gids Jhon en de Australische Kirsty. We konden hen bijna niet bijhouden, aangezien Jhon de trail al 200 keer had gelopen en Kirsty Australisch kampioen hiken bleek te zijn. We lieten ons natuurlijk niet kennen, maar zelfs voor Bas, die toch wel sportief is, was het een hele zwarte tocht. De eerste dag viel nog mee: 70 kilometer downhill mountainbiken van 4350 meter (de hoogste top in de omgeving) door de wolken naar de jungle op 1300 meter. De tweede dag was loodzwaar: tien uur berg op berg af lopen, soms langs steile afgronden. Op dag drie zijn we met de zipline berg naar berg gegaan, sommige 400 meter lang en 150 meter boven de grond (en dat zes keer) en in de middag weer kilometers door de jungle gewandeld. De laatste dag was het allerzwaarst: vier uur ´s ochtends opstaan (de grootste beproeving voor Bas) en twee kilometer steil omhoog lopen naar Machu Picchu. Het was anderhalf uur afzien en waren helemaal kapot (en bezweet in een shirt, terwijl uit de eerste bussen alleen mensen met jassen en truien kwamen), maar na eenmaal boven te zijn aangekomen was het meer dan waard. In het begin was het grootste deel van de stad nog in de mist gehuld (we waren er om 6 uur ´s ochtends), maar toen in de loop van de ochtend de zon doorbrak, hadden we een indrukwekkend uitzicht.

Natuurlijk weer bedankt voor alle leuke reacties en berichten,

Liefs van Bas en Lieke

Diana van Z.

Hier ben ik werkelijk erg van onder de indruk! Een geweldige prestatie en vermoedelijk een onderneming die jullie nooit meer zullen vergeten. En wat zullen jullie de bergschoenen ontzettend gewaardeerd hebben.

Lieve groet van Diana

Bas

@ Diana: we zijn vergeten te vermelden dat Lieke de hele tocht niet geklaagd heeft, maar we op elke hoek verteld heeft hoe blij ze was met de bergschoenen ;-)

Robert

Super vet!! En respect hoor, ik weet dat hiken zwaar kan zijn. Bedankt voor het bellen gister, werd zeer gewaardeerd door Jenny

mireille

Zo dat klinkt zeker als afzien, petje af, die hards. Keep on travelling

Miranda Nobel

Leuk om jullie verhalen te lezen en wat maken jullie veel mooie dingen mee. Fijn om te zien dat jullie er zo van genieten. En die foto's wauw... Geniet er samen nog verder van! Groetjes van ons

Hanneke

Wat een mooi verhaal weer en wat een belevenissen. Ik vind het ZOOO leuk om jullie te volgen. Meer dan gaaf wat jullie allemaal meemaken en die foto's van Macchu Picchu .. Vette WAUW! :)
Ik ga zo eens op de website kijken van het kinderhotel, indrukwekkend wat die mensen daar doen.
Geniet ervan lieverds, dikke knuf.

Rick & Eveline

Ha kanjes,
Wat een goed idee zeg, om naar dat hotel te gaan. Echt een mooi initiatief van die vrouw die het heeft opgezet en een goed doel voor onze kerstdonatie :-)
Het blijft echt super leuk om al die voor ons herkenbara plekken weer te zien op jullie foto's. Zo kunnen we onze eigen reis ook weer een beetje herbeleven haha. Zelfs vanuit Brazilie hebben we van jullie verhalen kunnen meegenieten :-) Inmiddels zijn wij weer terug, maar het is in NL erg koud dus geniet nog maar lekker van het milde klimaat van zuid-Amerika (alhoewel het in de bergen natuurlijk ook koud is)

Dikke kus

Jennifer

Hey! Lees nu pas deze verhaal, wat een super hotel is dat!
Zeker reden om daar zelf even langs te gaan ;)
Het is niet aan jullie te zien op die mooie foto's dat jullie een enorm zware tocht achter de rug hadden en zo te zien was het echt de moeite waard en kunnen jullie super trots zijn op jezelf (go Lieke!!).... en hopelijk was dat het ook weer het allerzwartst van jullie vakantie. Hoop dat jullie nu ook kunnen relaxen en uitrusten. Bas hoop dat je beter voelt. Dank jullie wel nog voor de telefoontje, was erg leuk om jullie even te spreken. Hoor regelmatig via jan en loes over jullie telefoontjes maar super lief dat jullie daar aan dachten. veel liefs xx Jennifer

Fenne en Mike

Hee Bas en Lieke,
Is het gelukt met de vlucht naar Lima en is Bas weer fit? Wij zijn nog naar de Salinas en Ollantaytambo geweest en de dag erop met alle toeristen mee naar Macchu Picchu. Het regende maar we hebben ertoch van kunnen genieten. We gaan zo aan onze 2 vluchten naar huis beginnen. Met het leesvoer zit het wel goed, bedankt nog Lieke! Heel veel plezier op de mooie eilanden richting Nieuw-Zeeland en Australie, geniet ervan en dat jullie maar gezond mogen blijven op de reis! Groetjes uit het Ninos hotel!

Francisca

Echt super goed van jullie zeg!!!RESPECT!!!

En wat een geweldig verhaal over dat hotel. Echt een mooi initiatief!!!
xxx

Inge

Hoi Bas en Lieke,
Met stijgende verbazing lees ik over jullie geweldige avonturen ondersteund met mooie foto's. Ik moet zeggen dat ik wel een tikje jaloers ben op zo'n fantastische reis die jullie aan het maken zijn. En wat een schrijftalent trouwens, allebei en het is erg leuk om via jullie een kijkje in Zuid Amerika te kunnen nemen. Bedankt hiervoor. Jullie krijgen de groeten van (o)ma, ze was blij met de kaart die jullie haar stuurde. Verder een goede reis verder en ik volg ik jullie op de voet.
Hartelijke groeten van Inge

Inge

PS Waarom heb je je haar donker geverfd Lieke?

marjan

hoi lieke en bas,
ik ben een inhaalslag aan 't maken om jullie berichten te lezen, was even druk met andere dingen.
wat een tochten zeg, ik vind jullie wel heeeeeel stoer!
wie had dat ooit gedacht. en wat een prachtige foto's!
jullie schrijven wel veel. zo onthoud je zelf ook alles beter lijkt me, want jullie hoofden en harten moeten wel heel vol zijn, met alles wat je meemaakt in zo'n korte tijd. mooi project van die kinderen. 'k ga eraan meedoen hoor. goeie reis verder, liefs van marjan