liekeenbas.reismee.nl

Peru - Lima & Chili - Santiago

De witte gebouwen in Arequipa, de Nazca-lijnen en sandboarden in Huacuachina in Peru. Allemaal even geweldig! We hadden jullie er graag alles over willen vertellen, maar aangezien onze gezondheid het niet toeliet, waren we genoodzaakt langer in Cuzco te blijven en hebben we er niets van gezien. Het enige voordeel hiervan was dat we naar Lima zijn gevlogen - één uurtje vliegen - en hebben onzelf daarmee een busrit van 22 uur bespaard. Al moesten we wel minstens drie uur van tevoren op het vliegveld zijn, voor een binnenlandse vlucht!

In Lima verbleven we in Miraflores, een van de veiligste wijken. Onze accommodatie hield het midden tussen een hostel en een kringloopwinkel. Er stond een dozijn surfplanken en een paar gitaren en de muren hingen vol met vreemde voorwerpen zoals allerlei petjes, 3D schilderijen, een vleermuis, oude camera´s, een bijl, een huid van een slang, een aantal (verdroogde) zeepaardjes en een schild van een schildpad (!). Francis, de hosteleigenaar, was supervriendelijk en legde ons via een kaart (zie foto´s) uit waar we wel en niet mochten komen in Lima. Lima schijnt erg gevaarlijk te zijn voor toeristen dus we waren allang blij dat hij ons op weg wilde helpen. Miraflores bleek een hele leuke wijk te zijn en we hadden het genoegen dat er een hele grote bioscoop bij ons om de hoek zat. We hebben Twilight (deel 4) Breaking Dawn gezien (wilde Bas natuurlijk erg graag, ondanks dat hij deel 1 en 3 niet heeft gezien en in Argentinie bij deel 2 in de bus in slaap was gevallen ;-). Omdat Lima downtown niet echt om over naar huis te schrijven is, waren we blij dat Francis bleek te beschikken over een hele collectie illegale dvd´s en die we op onze kamer konden kijken. We hebben dus meteen drie maanden filmachterstand ingehaald. Dat Lima niet al te veilig is bleek uit het feit dat het hostel omringd was door een grote muur met schrikdraad erboven, wij zaten dus in ieder geval wel veilig.

Op drie uur vliegen van Lima ligt Santiago, de hoofdstad van Chili. Santiago is best duur maar ons hostel bleek best goedkoop te zijn. Nu weten we ook waarom, er is al veertig jaar bespaard op het onderhoud. Het raam kan alleen open als je er genoeg boeken onder stopt en uit de douche komt zo weinig water dat er sop in je haar achter blijft. Het mag de pret niet drukken (de onderste zinnen kunnen als schokkend worden ervaren) aangezien het hier in Santiago 30 graden is. Onder het genot van een ijsje luisteren we naar Jingle Bells en zien we mensen in een park met palmbomen kerstbomen optuigen. Santiago is overigens een hele mooie stad.

Hier in het hostel heb je de mogelijkheid om voor een klein bedrag mee te eten. De jongen van de receptie was dolenthousiast en vertelde dat er vanavond gegrilde kip met rijst en salade geserveerd werd. Bas helemaal blij aangezien hij supergek is op rijst. Het bleek alleen niet al te veel te zijn. We kregen salade (tomaat) met rijst (zonder smaak), met groente (zonder smaak) en gekookte soepkip (overigens zonder smaak). Vanavond eten we bij de Italiaan.

Morgen vliegen we van Santiago naar Paaseiland, met een internationale vlucht ´omdat het zo ver weg ligt´, aldus de jongen van de receptie. Dat het gewoon bij Chili hoort maakt blijkbaar niet uit. Nou ja, het zal wel een excuus zijn om weer paspoorten te stempelen (in Zuid-Amerika zijn ze daar gek op). We hebben er super veel zin in! Daarna zullen we doorvliegen naar Tahiti in Frans Polynesie waar we met Sinterklaas zijn. We wensen iedereen dus alsvast een hele fijne pakjesavond!

Liefs Lieke en Bas

Loes

Lieve schatten,
Ik word er altijd heel blij van als er weer verhalen en foto's zijn. Dat jullie niet alles hebben gezien is toch niet erg? Goede reden om nog eens erheen te gaan. Goede reis naar Paas eiland en Tahiti. Tot gauw, dikke kus!

mirei

Hehe, wat een avontuur toch weer, op naar hopelijk wat de luxe op Paaseiland . Neem aan dat het daar wel weer toeristischer is en dat de voorzieningen beter zullen zijn, en dan Tahiti, das dan vast weer meer afzien
Lachen he die palmbomen voor de kerst, hadden wij in Egypte dit jaar voor het eerst gezien.
Pakjesavond slaan wij over maar al het snoepgoed smaakt prima:-) Ciao en keep on travelling....

Betty Nobel

Hoi, Lieke en Bas, ik geniet van jullie verhalen. Alles gaat
prima hier. Het weer hier is nog steeds vrij zacht. Vandaag wel veel wind en voor het eerst weer eens een bui regen. Die wind werd trouwens vorige week al door de leerlingen aangekondigd, wat waren ze druk en dat ook nog in combinatie met Sinterklaas. Maakt niet uit, of ze 4 of 14 zijn. Het blijft spannend! Jullie een fijne tijd verder en tot gauw!
Betty en Jan

Malou

Joehoeee heel toevallig: vanavond Grenzeloos Verliefd op tv en dit x speelt het zich af op Paaseiland.. Zit ik ff vanavond op het bankie voor de buis, toch een beetje bij jullie.. Dikke zoen

Mark

veel plezier daar!

Marry en Herman

Hoi Lieke en Bas,
Vandaag hoorden wij van Sofie het adres van jullie weblog, eindelijk !! Geweldig om het te volgen. Ik heb het
verhaal tot nu toe geprint voor Marry, kunnen we het bijhouden. Jullie zijn nu op het Paaseiland denk ik. Hier is alles in voorbereiding voor de Sint die morgen komt, de kleintjes, Jesse,Nina en Madelief zijn niet meer te houden. Wij hebben jullie kaart ontvangen, bedankt.
Heel goede reis en een dikke zoen uit een regenachtig Dordrecht. Marry en Herman

Ted en Christien

Lieve Lieke en Bas, wij hebben jullie kaart ontvangen en gaan jullie van af nu volgen op internet.
Fijn dat alles zo goed gaat. Heel veel Liefs.