liekeenbas.reismee.nl

Nieuw-Zeeland - Van Auckland naar Picton

Het was even wennen in Nieuw-Zeeland. Omdat we de internationale datumgrens waren gepasseerd, waren we qua dagen en tijd nogal in de war: we vertrokken op 7 december om 8 uur's ochtends uit Tahiti, en kwamen vijf uur later om ongeveer 1 uur ' s middags aan, alleendan op 8 december).Daarna moesten we in onze huurauto ook nog een links gaan rijden (met het stuur rechts), wat met name voor mensen met een links-rechts probleem (zoals ondergetekende) nogal een uitdaging kan zijn. Alleen aan de goede kant instappen is al een opgave. Daarnaast ziet mijn linkerbeen het rempedaal in onze automaat nog wel eens voor de koppeling aan, waardoor Lieke herhaaldelijk tegen de voorruit geplakt zit.

Na onze aankomst in Auckland gingen we met Sunny (onze witte Nissan, voor Nieuw-Zeelanders synoniem aan 'kijk uit, toeristen op de weg, ze kunnen ieder moment rechts gaan rijden') richting het zuiden. Alleen het rijden door het groene en gevarieerde Nieuw-Zeelandse landschap is al een attractie - gelukkig maar, want we hebben nog heel wat kilometers te gaan. Onze eerste stop was het dorp National Park, genoemd naar het Tongariro park dat ernaast ligt, en blijkbaar zo genoemd in de tijd dat nog niet half-NZ tot nationaal park was gedoopt. Vanuit ons hostel keken we uit op de drie vulkanen van het park. De bekendste is Mount Ngauruhoe die, omdat hij er uitziet zoals je je een vulkaan voorstelt, als Mount Doom heeft gefigureerd in de Lord of the Rings films. De wandeling door het park kwam langs deze vulkanen, maar ook langs vulkanische meren, bos engrasland, allemaal binnen een dag.

We hadden geluk met het weer voor onze wandeling: de dagen ervoor was het rotweer, maar de dagen erna helaas ook. We reden door de regen verder naar het zuiden, langs de Wanganui River Road, naar Plimmerton, een kustplaatsje iets boven de hoofdstad Wellington. Hier verbleven we in een prachtig hostel dat gerund werd door Helen, een Britse die al 40 jaar in Nieuw-Zeeland woont. Het hostel was er niet minder Engels om (het was net of wehet Bucket/Bouquet residence binnenliepen) en het schoonste dat ik ooit heb gezien (ik heb een werknemer letterlijk op zijn knieen de vloer van het toilet zien boenen).

De volgende dag reden we naar Wellington om de stad te bekijken, maar ook omdat HelenLieke had getipt waar ze goedkoop de door haarfelbegeerde Canterbury Sheepskin boots (een soort Uggs) kon kopen. Toen we aankwamen bij een soort loods met een oude paardenkar en heel veel schapenvachten dacht ik dat Helen het niet helemaal goed begrepen had.Lieke had de juiste laarzen echter snel gevonden en had voor ik het wist drie paar aangeschaft en naar huis laten sturen (tot ontzetting van Helen 'oh my goodness, three pair?!' en tot vreugde van de Maleisische eigenaresse van de loods 'haha very cheapfor you, haha she buy all the shop haha!').

Na ons bezoek aan Wellington voeren we (met de auto op de ferry) naar het Zuidereiland. We werden in Picton opgewacht door Georgette (Sjors), Feline (zusje van Sjors)enDiantha, vriendinnen van Lieke. Zij brachten ons naar het huis van de ouders van Sjors even buiten Picton. Hoewel het nog in aanbouw is, is het nu al prachtig en kregen wij de kamer op de eerste verdieping, met een fantastisch 360 graden uitzicht over de omgeving. Beter nog was het diner met schapenbout en de door Joris (de broer van Sjors) zelfgemaakte honingwijn. De volgende ochtend moesten we helaas na de lunch alweer vertrekken voor een tocht over het Zuidereiland, maar voor de feestdagen keren weer weer terugnaar de familie van Sjors inPicton waar ook Dilys, een andere vriendin van Lieke, kerst en oud en nieuw zal gaan vieren.

We wensen iedereen hele fijne kerstdagen en een gezond 2012!

Liefs van Lieke en Bas

stefan

Vanuit een nat nederland wil ik jullie natuurlijk ook een zomers kerstfeest toewensen en een heel glukkig nieuwjaar. By.the way ik heb weer genoten van jullie verhaal en fotoos

Groeten van jullie neef

Nora

Yep, hoogstens natte sneeuw hier. Wel genoeg lichtjes om heerlijk in de feeststemming te komen! Fijne feestdagen lieverds! Dikke knuffel, Nora

Laurien

Oooooh, wat heerlijk dat jullie in NZ zijn. Inderdaad, alleen al rondrijden daar is zo geweldig!! Achter iedere bocht en berg een nieuwe verrassing. Geniet ervan en natuurlijk ook voor jullie hele fijne kerstdagen en een fantastisch 2012! Liefs, Laurien

mirei

Vanuit een nattig Nederland hele fijne Nieuw Zeelandse kerstdagen. Misschien regent het daar ook een beetje maarre je kan het slechter treffen.
Enne Nieuw Zeeland/Aoa tearoa betekent niet voor niets; land of the long white cloud.... Door al dat vocht is de natuur ook zo mooi. Gaan jullie nog wel terug naar het noodereiland? Ook daar is veel moois te bezichtigen. Maar goed dat zullen jullie wel van jullie NieuwZeelandse gastouders vernemen...

Merry x-mas, Happy New Year

loes

Ha lieverds,
Ha Bas dat van een automaat rijden, dat herken ik wel. Je vader heb ik ook diverse keren van de voorruit moeten schrapen omdat ik dacht dat ik de koppeling in trapte.
Was wel leuk om de meiden weer te zien zeker. Ik heb net het kerstdiner en kerstmarkt op school achter de rug. Lekker vakantie nu! Jullie fijne dagen en de groeten aan Sjors en Diantha.

marrie en wijnand

Dank je voor de leuke verhalen, let je ook op bij het oversteken van de straat, het is anders dan in nederland he?
Het links rijden lijkt mij lastig, knap hoor.
Ik heb op de kerstmarkt gezongen, met Dickens kleding aan, was erg geslaagd, het was druk bezocht en we zijn dan ook als koor veel op de foto gegaan.
Heel fijne kerstdagen gewenst samen met jullie vrienden.
Liefs

tine

hallo,ook ik geniet nog steeds erg van jullie reis!!!!
fijne kerst dagen!!!
een dikke zoen!

Eveline

Hoi Hoi,
Ben vandaag lekker vrij dus dacht; even mijn leesachterstand inhalen. Jeetje, wat hebben jullie een hoop gezien en gedaan de afgelopen weken! Van 't paaseiland, naar de meest exotische oorden, naar het ruige landschap in New Zeeland! Echt super gaaf en leuk weer om te lezen. Wat heldhaftig van jullie, om tussen die roggen en haaien te zwemmen, en dan zo'n smerige zeekomkommer!!! Nee, leuk die concierge ;-) En dan dat avontuur met die huurauto. Lijkt me inderdaad knap lastig, dat links rijden!
Heerlijk dat jullie nu lekker bij vrienden zijn en daar de feestdagen doorbrengen. Geniet ervan!
Veel liefs Eveline en natuurlijk ook van Rick!

Miranda

Leuk om jullie verhalen weer te lezen!
Toen wij in Australie waren moesten we ook wennen aan het autorijden. Als we een knipperlicht aanzette, gingen de ruitenwissers aan. Ook erg komisch, zeker als het niet regent ;-)
We wensen jullie hele fijne feestdagen en een knallend uiteinde! Liefs, Robin, Miranda, Tygo en Mila

Betty Nobel

Hoi Bas en Lieke,
Op de valreep wil ik jullie, ook namens Jan een heel gelukkig kerstfeest toewensen. Samen met Loes en Jan zullen we morgen wel aan jullie denken, dus als jullie oren tuiten, dan.... weet je dat wij het over jullie hebben.
Wel even een schrik van de week, toen we hoorden van een aardbeving in Nw.Zeeland, gelukkig zeiden ze gelijk dat er geen gewonden waren. Groeten en geniet van een
nog zomerse kerst dan hier (vandaag 11 gr.) Liefs van Tante Betty

Marieke

Hey lieke en Bas,
Wij wensen jullie een geweldige kerst en oud en nieuw.
En geniet lekker van het prachtige new zeeland en je weet mijn schoenmaat he? Want die Cantebury schoenen kan ik ook wel gebruiken met mijn wintertenen! Hahaha! Als je nog naar de Maori's gaat, dan moet je de Maoridans Haka Ka Mate dans bekijken. Heel indrukwekkend om te zien. En de meeste new zeelanders hebben hem ook geleerd. Nou geniet ervan en kijk uit voor aarbevingen he? Heel veel liefs Marieke, Rene en Fleur

Betty Nobel

Hoi Bas en Lieke,
Jan en ik wensen jullie een heel gelukkig, gezond, gezellig en zonnig nieuwjaar. Geniet nog even, wan voor je het weet is het weer voorbij. Wij hebben leuke feestdagen gehad. We hebben Loes en Jan goed gevoed, 1e Kerstdag en gezellig gekletst. Misschien, als het weer meewerkt, gaan Loes en ik vrijdag een dagje uit. Groeten
van Jan en Betty