liekeenbas.reismee.nl

Nieuw-Zeeland - Picton en Marlborough

Voor de feestdagen keerden we vanuit Christchurch terug naar Picton. We verbleven bij de familie van Georgette (Sjors), een vriendin van Lieke. Haar ouders (Fred en Ellen) zijn enkele jaren terug naar Nieuw-Zeeland verhuisd en zijn bezig met het bouwen van een huis net buiten het dorp. Het huis is nog niet af, maar het is nu al prachtig. Het ligt op een berg (met moestuin en geiten/kippenhok) en bestaat voornamelijk uit ronde kamers. Wij kregen de ' torenkamer' met 360 graden uitzicht over de heuvels en over de Marlborough Sounds (een fjordengebied). Het hele huis werd al gebruikt, want we waren met een hele groep: Ilse en Feline (de zussen van Sjors), Joris (haar broer) en Diantha en Dilys (vriendinnen van Lieke en Sjors) waren er om kerst en de verjaardag van Sjors (op eerste kerstdag) te vieren.Dave (de verloofde van Ilse) kwam op oudjaarsdag.

Het was een tamelijk ongewone kerst, alleen al omdat het prachtig weer was. We zijn met de hele club, gewapend met twee jeeps, aanhanger met kano, surfplank en vishengel naar een strandje in de buurt gegaan om van het mooie weer te genieten. We hebben daar naar Paua's gedoken, een soort slak met grote schelp die onder water aan de rotsen vastgeplakt zit. Het is een delicatesse in Nieuw-Zeeland, maar vaak nogal moelijk te vinden. Daarnaast moet je hem eerst meten (Paua's meenemen die kleiner zijn dan 12,5 centimer is strafbaar en er is een Fish Patrol die dat ook echt controleert) en je moet hem in een beweging met een mes losmaken (als je hem aanraakt zuigt hij zich vast aan de rots en krijg je hem niet meer los). We hadden geluk: we vonden er zeven, die we later die week als voorgerecht hebben opgegeten (al vond niet iedereen het een traktatie (zoals bekend heeft mijn reisgenote het niet zo schaaldieren, en zeker niet op 12 centimer grote onderwaterslakken).

Nederland is een van de weinige landen waar tweede kerstdag wordt gevierd. Toch komen we er volgens sommigen bekaaid vanaf. In Nieuw-Zeeland is 26 december namelijk Boxing Day, synoniem aan shoppen met korting (en het ruilen van kerstcadeau's). Op 26 december bevond ik me dus in een overvolle kedingzaak in Blenheim met vijf enthousiast shoppende meiden. Gelukkig was het mooi weer en konden we ook op het terras zitten. Op de weg terug moesten we nog even kersen, frambozen en bramen kopen. Dat kan hier bij een PYO (Pick your own) boomgaard, waar we - tussen het proeven door - een paar bakken met vers fruit vulden. Op tweede kerstdag!

In de dagen tussen kerst oud en nieuw hebben we een wijntour door de regio gedaan, waar we verschillende wijnen hebben geproefd, maar vanzelfsprekend werd er het meest gespendeerd bij de chocoladefabriek op het eind. Verder ben ik met Joris gaan boogschieten en hebben we een deel van de berg beklommen, naar de waterval waar de watertoevoer naar het huis is gemaakt. Verder is Picton een leuk dorp en zaten we regelmatig bij het cafe waar Diantha een bijbaantje heeft gevonden en haalden we lekkere broodjes bij de Nederlandse bakker in Picton waar een poster van Rotterdam aan de muur hing (met daarop de rechtbank nota bene!). Diantha vroeg of de bakker soms uit Rotterdam kwam. Het meisje achter de toonbank: 'No, I think he's from The Netherlands'. Aha.

We hebben ons nuttig gemaakt door Fred en Ellen te helpen met het huis. We (of eigenlijk Lieke) heeft, samen met Ilse en Dilys, gordijnen genaaid en we hebben van klei, zand en houtsnippers isolatiemateriaal gemaakt en in de muren gedaan om een (klein) steentje bij te dragen aan het prachtige project.

Met oud en nieuw was het weer zeer stormachtig. We zijn we met zijn allen naar het dorp gegaan om het vuurwerk te kijken, wat erg gezellig was. We willen de familie Timmermans bedankten voor de gastvrijheid en de gezellige week en vooral voor al het heerlijke eten!

We willen iedereen bij deze meteen nog een gelukkig 2012 wensen!

Groeten van Lieke en Bas

Judith

Ha! Klinkt weer geweldig. Wij hebben die bakker ook ontdekt. Heerlijke saucijzenbroodjes ;-) Geniet!

marieke

Hey lieverds, zo te horen hebben jullie een kerst gehad om nooit meer te vergeten. Geweldig! Wij hebben met oud en nieuw thuis een feestje gebouwd. En op nieuwjaarsdag de familie op bezoek om met elkaar te proosten. We hebben ook op jullie geproost. Het was heel gezellig, maar we misten jullie wel hoor. Veel plezier nog en 2012 gaat een heel mooi jaar worden. Heel veel liefs rené marieke en fleur.

Annette

Wauw.. Jullie hebben de feestdagen pas echt goed doorgebracht!! Een kerst naar m'n hart met zo'n wijnproeverij... Schocoladefabriek... Zelfs fruit plukken!! Geweldig hoor. Heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten. Zoals Marieke al zei, er is op jullie geproost!! Ik heb aan jullie gedacht toen het bij jullie al nieuwjaar was en bij ons nog niet. Dat het maar een positief, mooi en vooral knallen 2012 mag worden met voor jullie in ieder geval nog een aantal weken plezier, genot, mooie ervaringen en herinneringen om nooit te vergeten.

Liefs en veel knuffels van mij.

mirei

Namens ons ook de allerbeste wensen voor 2012 en dat jullie reis nog maar even mag duren....
Keep on travelling

Mireille en Stefan