liekeenbas.reismee.nl

Australie - Sydney & Blue Mountains

Vanaf het vliegtuig was Sydney al goed te zien. De aanvliegroute naar het vliegveld gingover de stad, waardoor je de beroemde Harbour Bridge en het Opera House al zag liggen. Het weer zag er goed uit! We hebben zin in Australie.

Sydney is een hele grote havenstad met meer danzes miljoen inwoners. De stad is verdeeld over een heel groot gebied en lijkt daardoor minderopeengepakt en druk. We boekten voor acht nachten in een hostel wat goed aangeschreven werd op hostelworld.com (daar boeken we vrijwel alle accommodaties). Voor tachtig euro per nacht krijg je wel veel minder waarvoor je geld dan in Zuid-Amerika. Zo moet je wel een douche, wc en keuken delen, is ontbijt niet inbegrepen, moet je je eigen bed opmaken en afhalen en zelf de kakkerlakken uit je kamer verjagen!

De eerste dag gingen we gelijk de stad in.Met dikke lagen zonnebrand op, want de uv-straling is hier zeer hoog. We zitten met het hostel erg centraal dus het was maar een half uur lopen door de Botanic Gardensnaar het Opera House. Omdat het hier zomer is, hebben zein het Opera Housespeciale zomer Mozart opera's. We hebben een ticket gekocht en zijn dus in het Opera House naar Mozart's Magic Flute geweest. Echt een waanzinnige ervaring. De kostuums, het decor de zang. Het was allemaal even geweldig! En in de pauze uitzicht over Sydney bij nacht. We hadden ons er 'netjes' voor aangekleed wat een heel gedoe was, aangezien we niet al te veel nette kleding bij ons hebben (zeg maar geen). Van Sjors had ik een leuk jurkje gekregen, dus die kwam mooi van pas.

Sydney heeft veel verschillende wijken, The Rocks is daar een van. Hier kwamen de Britten in 1788 voor het eerst aan en maakten er een kolonievan om hun gevangenen te droppen (uiterst gevaarlijke criminelen die levenslang hadden gekregen voor het stelen van een zakdoek - echt waar!). In verschillende musea kan je goed zien hoe zij daar de eerste jaren hebben geleefd. Verder zijn we naar het Maritiem museum geweest. Hier was een replica van een VOC-schip en er waren oude marineschepen, waaronder een onderzeeer uit de jaren 70. Ik heb besloten dat ik definitief niet op een onderzeeer wil gaan werken. Wat een claustrofobische bedoeling!

Sydney is natuurlijk ook beroemd om zijn stranden. Op een half uur varen door de haven van Sydneymet de ferry ligt het strandje Manly waar volop gesurft wordt. Ook zijn we naar Bondi Beach geweest. Voor degene die het niet kennen, er is een tv-programma op net 5 over dit strand, Rescue Bondi Beach. Dit is een soort soap van de strandwachten die mensen redden uit het water van hoge golven tot haaien. We hebben het met eigen ogen gezien, lig je half te verdrinken komt er een gespierde hunk op een golfkarretje aanscheuren op het strand, pakt een surfplank en gaat je redden. Hij ziet er dan Goddelijk uit op tv terwijl jij half ligtte kokhalzen op het strand. Een surfer die naast de drenkeling aan het surfen was mocht haar niet redden! Dat is voor tv natuurlijk niet spannend!

Op twee uur rijden met de trein vanaf Sydney liggen de Blue Mountains. Deze zijn bekend door de blauwe gloed die over de bergen hangt (veroorzaakt door de Eucalyptusbomen) en de rotsformatie de Three Sisters. We verbleven in het plaatjse Katoomba. Op nog geen half uur lopen van ons hostel staan deze Three Sisters. Je kan er uren rondwandelen langs watervallen en prachtige natuur. We hebben nog geen Koala's of kangaroo'sgespot maar dat gaat vast nog komen.

Omdat we natuurlijk een half jaar weg zijn kunnen we budgettechnisch niet in hotels slapen. Daardoor slapen we vaak in hostels en delen wede keuken met andere backpackers. Zo gezond wij altijd koken, zo ongezond eet de gemiddelde backpacker. Dit zorgt geregeld voor hilariteit, en we wilden jullie dit handige recept in drie stappen(onlangs gezien in een hostel) toch niet onthouden.

1. Kook pasta in een pan, giet het af en laat het in het pannetje (scheelt weer afwassen);

2. Doe er barbecue saus overheen;

3. Desgewenst roeren. Eet smakelijk! ;-)

Morgen vliegen we van Sydney naar Melbourne om vanaf daar over de Great Ocean Road te rijden.

Heel veel liefs van Bas en Lieke

Stephane

Gaan jullie ook naar de Australian Open in Melbourne??

Frank

Ik weet al wat ik vanavond ga eten

Dat heb ik mijn gehele studententijd gegeten! Wat is daar mis mee?

Marieke

Haha, ja dat heb ik ook gezien, maar het is dan toch nog de kunst om je afgegoten pasta niet aan te laten branden.
Veel plezier nog liefs Marieke, Rene en Fleur

Jan

Die zakdoekrovers daar in Australie zijn vast wel wat gewend, maar bergschoenen onder een jurkje bij de opera???

loes

Ik ben bang dat als jullie in Melbourne komen de voorrondes van de Australian Open al voorbij zijn. Maar je kan altijd een kijkje nemen of er soms aanbiedingen zijn. Of mensen die van een kaartje af willen. Je weet maar nooit.

Bas

@ Stephane: het zou leuk zijn om naar de Australian Open te gaan, maar omdat de voorrondes voorbij zijn is het nu wel behoorlijk duur, maar misschien hebben we geluk. Ik heb van iemand gehoord die gratis mocht komen om de zaal te vullen, maar dat was helemaal aan het begin. Groeten ook aan Ruth

martijn

hoi
ik vind het een heel leuk verhaaltje
groetjes van martijn

Laurien

Wat is er gebeurd met de instant noodles?Pasta koken is echt veel te veel werk!!!Veel plezier!x

mirei

G'day. Vergeten jullie niet de Tim Tam's te proeven, kijk in het koekjesvak bij de supermarkt. Enne probeer voor de grap eens vegemite( ranzig). Weten jullie al waar je heen reist? Anders heb ik wellicht nog wat tips.

Veel plezier Down Under en keep on travelling...

Diana van Zelm

Wat zal het dagelijkse leven hier in Nederland voor jullie een verre en vage herinnering zijn. Laat dat voorlopig nog maar zo en blijf genieten!

Stefan

Heb ook nog een leuk recept voor jullie; knakworstjes ui de de waterkoker scheelt ook weer afwas (hoewel de thee erna ineens heel anders smaakt)

Ruth

Zoooo..eindelijk ook eens een berichtje van mij! Werd tijd...sorry, ben bepaald niet de snelste in reacties plaatsen. Ook beetje laat, maar bedankt nog voor jullie leuke kaart! Wat een herkenning in julllie verhalen. Jammer dat wij Paaseiland niet hebben gedaan, dat klonk ook geweldig. Ben benieuwd wat jullie uiteindelijk het mooiste van alles gaan vinden. Lekker genieten nog van de laatste weken!!
Liefs